IV Liceum Ogólnokształcące w Piotrkowie Tryb.
im. Generała Stefana Roweckiego - Grota

PROJEKT ZAWODOWE PUZZLE

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 7 =
Licealistki konkurencyjne na rynku pracy!
 
Do końca roku szkolnego uczennice IV LO poszerzą swoje horyzonty zawodowe, zdobędą szereg kompetencji miękkich
i poznają kobiety, które odniosły sukces w swoich dziedzinach.

 
Innowacyjny projekt „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” został wymyślony i opracowany Martynę Kwiatkowską (innowatorkę społeczną ze wsi Uszczyn) oraz Bożenę Kwiatkowską (nauczycielkę języka polskiego w IV LO). Projekt jest realizowany
w Piotrkowie Trybunalskim i Warszawie od 15 marca do 31 lipca 2018 roku.
 
Projekt innowacyjny “Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” realizowany jest w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej”, www.transferhub.pl.
 
Odbiorcą innowacji są dziewczęta uczęszczające do  pierwszej i drugiej klasy IV Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Stefana Roweckiego-Grota w Piotrkowie Trybunalskim. Dziewczęta rekrutują się z małych miasteczek i obszarów wiejskich oddalonych od szkoły o kilkanaście,
a nawet o 50 km.
 
W ramach realizacji innowacji 16 nastolatek  będzie miało możliwość nabycia i/lub pogłębienie oraz przetestowania w praktyce szeregu kompetencji miękkich, które zwiększą konkurencyjność na rynku pracy oraz będą przydatne podczas wykonywania różnorodnych obowiązków zawodowych, m.in.:  mobilność, elastyczność, współpraca w grupie, planowanie działań, wyznaczanie celów
i wzięcie odpowiedzialności za ich realizację, zarządzanie zespołem, świadomość swoich mocnych stron i umiejętne wykorzystywanie ich w pracy, samodzielność w wykonywaniu zadań, kreatywność, pewność siebie, autoprezentacja, wystąpienia publiczne. Dzięki temu 16 dziewcząt doświadczy efektów proaktywnej postawy życiowej.
 
Ważnym komponentem projektu jest stworzenie sieci wsparcia dla uczennic IV LO, które chcą aktywnie przygotowywać się do wejścia na rynek pracy poza schematem typowych obowiązków wynikających z uczęszczania do szkoły i przygotowywania się do egzaminów maturalnych.
 
W ramach innowacji odbędą się:
 
 Cztery spotkania przez skype z kobietami, które wykonują ciekawe zawody.  (kwiecień)
 
Dwa warsztaty przygotowujące do prowadzenia rozmów na tematy związane z rozwojem zawodowym.  (kwiecień)
 
 
Pięciodniowe warsztaty “Zorganizuj swoją przyszłość”, w wyniku których dziewczęta samodzielnie zorganizują dwudniową wizytę w Warszawie i spotkanie z 7 aktywnymi zawodowo kobietami. (maj)
 
Dwudniowa wizyta w Warszawie i spotkanie z 7 kobietami w ich miejscach pracy. (czerwiec)
 
Podsumowanie doświadczeń projektowych - jednodniowy warsztat z elementami doradztwa zawodowego. (czerwiec)

 
                             

 
 
................................................................................................................................................................................................................................................................................

Dziennikarka, tłumaczka, programistka, psycholożka - sprawdź,
z kim w kwietniu spotkały się nasze licealistki!


Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” - innowacyjny projekt, w którym udział biorą uczennice IV LO  im. Generała Stefana Roweckiego - Grota w Piotrkowie Trybunalskim nabiera tempa.
 
W kwietniu 17 licealistek wzięło udział łącznie w 10 godzinach warsztatów, podczas których doświadczały pracy w grupie, uczyły się formułować swoje zdanie, analizować usłyszane informacje, zastanawiały się nad swoimi mocnymi stronami.
 
Autorka zdjęcia: Martyna Kwiatkowska
 
 
Do dnia dzisiejszego odbyły się również trzy półtoragodzinne spotkania z kobietami aktywnymi zawodowo:

1. Karolina Iszoro - od 4 lat jest związana z lokalnymi mediami w swoim rodzinnym mieście Ostródzie. Obecnie pracuje w Telewizji Społecznej „RzeczJasnaTV” na stanowisku zastępcy redaktora naczelnego;
 
Autor zdjęcia: Mariusz Michalik
 
2. dr Katarzyna Syska - Studiowała kierunek Kultura Rosji i narodów sąsiednich na UJ w Krakowie, tam też w 2013 roku obroniła doktorat na temat współczesnej literatury rosyjskiej. Pracownik naukowy i wykładowczyni w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej UJ. Tłumaczka pisemna
i ustna z języka rosyjskiego, przez kilka lat pracowała jako wykładowca na uniwersytecie w Moskwie, tłumaczyła dla Ambasady RP w Moskwie. Urodziła się w Kielcach;
 
Autorka zdjęcia: Martyna Kwiatkowska
 
3. Estera Kot - kończy Informatykę na Politechnice Warszawskiej. Po pierwszym roku studiów poszła do pracy w zawodzie. Obecnie pracuje jako programistka, a od października planuje rozpocząć doktorat. Pochodzi ze wsi Popielawy.
 
Autorka zdjęcia: Martyna Kwiatkowska
 
W tym tygodniu spotkamy się jeszcze z Magdaleną Dietrich, która jest psycholożką, psychoterapeutką i trenerką. Obecnie pracuje na oddziale dziennym psychiatrycznym dla osób dorosłych w Gdańsku, przyjmuje pacjentów w gabinecie prywatnym oraz prowadzi zajęcia dla studentów i studentek na Uniwersytecie SWPS.
 
 
Autorka zdjęcia: Martyna Kwiatkowska
 
Autorka zdjęcia: Martyna Kwiatkowska
 

Projekt innowacyjny „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” realizowany jest w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej”, http://www.transferhub.pl


 

..............................................................................................................................................................................................................................................................................

Spotkanie z Magdaleną Dietrich

Jak na co dzień wygląda praca psycholożki i psychoterapeutki? Jakie trudności wiążą się z tym zawodem? Co robić, żeby nie ulec wypaleniu zawodowemu? Na te i inne pytania odpowiadała Magdalena Dietrich.

Dnia 27 kwietnia 2018 roku uczennice IV LO w Piotrkowie Trybunalskim, bohaterki innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie”, odbyły rozmowę z założycielką Centrum Psychoterapii i Rozwoju „Ku sobie”. Magda obecnie pracuje na oddziale dziennym psychiatrycznym dla osób dorosłych w Gdańsku, przyjmuje pacjentów w prywatnym gabinecie oraz prowadzi zajęcia, m.in. dla studentów na Uniwersytecie SWPS.
 
Spotkanie różniło się nieco od poprzednich. Na początek Magda zaproponowała nam ćwiczenie, w którym każda miała wybrać sobie dwie karty z kolorowego stosu rozłożonego na stole.
Jedna karta miała oznaczać nasza cechę charakteru, druga to, z czym kojarzy się nam psychologia – opowiada Wiktoria Płachta, uczennica klasy IB – Dzięki tak prostemu ćwiczeniu Magda już na wstępie sporo się o nas dowiedziała.
 
Podczas rozmowy psycholożka przytoczyła anegdotę z wizyty w przedszkolu. Zapytała dzieci: „Czy wiecie, czym zajmuje się psycholog?” Jeden z chłopców odpowiedział „Psycholog to taki lekarz dla psów!” - wspomina inna pierwszoklasistka, Natalia Krzaczyńska - Wszystkie zaczęłyśmy się śmiać i dzięki temu dalsza rozmowa przebiegała w bardzo luźnej atmosferze.
 
Magdalena Dietrich opowiadała o swojej edukacji i doświadczeniach zawodowych. Wspomniała o okresie nauki w liceum i na studiach, o kołach zainteresowań, projektach, w których brała udział, decyzjach, jakie przyszło jej podejmować.
 
W spotkaniu z Magdaleną Dietrich najbardziej podobało nam się to, że szczerze opowiadała o tym, jakie wyzwania stawiało przed nią życie i jak, mimo przeciwności, osiąga wyznaczone cele. Duże wrażenie zrobiło na nas jej doświadczenie pracy z więźniami - podkreślają uczennice klasy IB.
 
Udział w projekcie „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” to dla nas szansa
na zdobycie nowych, okołoedukacyjnych doświadczeń oraz możliwość sprawdzenia, jakie zawody są nam najbliższe. W ramach innowacji ćwiczymy pracę w grupie, udoskonalamy nasze mocne strony. Mamy nadzieję, że dzięki temu w przyszłości znajdziemy dobrą pracę czy dostaniemy się na lepsze studia. - dodają bohaterki innowacji.
 
 
Autorki: Wiktoria Płachta, Natalia Krzaczyńska, Martyna Kwiatkowska
Autorka zdjęć: Martyna Kwiatkowska
 
Projekt innowacyjny „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” realizowany jest w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej", http://www.transferhub.pl





.............................................................................................................................................................................................................................


Słodka praca, czyli spotkanie z dekoratorką wyrobów cukierniczych


Czy słodkości mogą być dziełem sztuki? Podczas spotkania z Aleksandrą Sobieszek bohaterki innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” przekonały się, ile wysiłku trzeba włożyć w dekorację babeczki.


Aleksandra bardzo ciekawie opowiadała o tym, jakie decyzje musiała podjąć i jakie talenty rozwijać, żeby pomimo ukończenia studiów pedagogicznych zawodowo zajmować się cukiernictwem. Ola zaprosiła uczennice IV LO do własnoręcznego wykonania ozdób na muffinki.
 

Bardzo cenne było dla mnie dowiedzenie się, jak wygląda przygotowywanie artystycznych wypieków oraz to, że mogłam sprawdzić, czy jestem w tym dobra - mówi Anna Święconek. -
Dzięki udziałowi w projekcie “Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” popracowałam nad swoją samooceną, zwiększyłam pewność siebie i dowiedziałam się, co jest ważne na rynku pracy i na co trzeba zwracać uwagę przy dokonywaniu zawodowych wyborów.

 

Spotkanie z twórczynią marki cukierniczej CiastOlina https://www.facebook.com/ciastolina/
odbyło się dnia 30 kwietnia 2018 roku w gościnnych progach Sali Bankietowej Arresto.

 

 
Projekt innowacyjny “Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” realizowany jest w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej”, http://www.transferhub.pl.
 
 
Autorki: Anna Święconek, Martyna Kwiatkowska
Autorka zdjęć: Martyna Kwiatkowska

 

 

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Od rolniczki do programistki - jak duży wpływ mam na swoje życie?

Nieco ponad miesiąc temu odbyłyśmy bardzo inspirującą rozmowę z Esterą Kot, studentką ostatniego roku Informatyki na Politechnice Warszawskiej.
 
Estera wychowała się w Popielawach, wsi oddalonej o 30 km od Piotrkowa Trybunalskiego. Jej rodzice prowadzą gospodarstwo rolne. Estera, będąc uczennicą liceum, zbadała swoje mocne strony i bardzo świadomie wybrała techniczny kierunek studiów.  Naukę łączy z rozwojem zawodowym -obecnie pracuje w firmie Sony, w planach ma doktorat. Jest pasjonatką rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję i    przetwarzanie danych.
 
Estera jest żywiołową i energiczną kobietą, która wie, czego chce od życia i czerpie z niego pełnymi garściami. Dąży do postawionego przez siebie celu - mówi Klaudia Galińska, uczestniczka innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie”.
 
Dzięki przygotowanej przez ekspertkę prezentacji mogłyśmy z bliska przyjrzeć się jej życiu na wsi, porozmawiać o nauce w liceum, a także zobaczyć, jakich narzędzi używa do badania swoich mocnych stron i wyznaczania sobie życiowych celów - dodaje Kinga Ciach, uczennica IV LO. 
 
Estera ciekawie opowiadała o swoim życiu, pracy i osiągnięciach. Pokazała nam, że kobieta też potrafi i może zajmować się taką dziedziną jak programowanie. Udział w projekcie pokazuje nam, że możemy, a nawet powinnyśmy przełamać stereotypy, bo tak postępują kobiety sukcesu. Zajęcia w ramach projektu motywują nas do zastanowienia nad swoimi wyborami - dodaje Klaudia.
 
 
Autorki: Kinga Ciach, Klaudia Galińska, Martyna Kwiatkowska
Autorka zdjęć: Martyna Kwiatkowska
 
Projekt innowacyjny „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” realizowany jest w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście
z systemu edukacji do aktywności zawodowej", http://www.transferhub.pl

 

 



............................................................................................................................................................................................................................................................................................


Gra w młodzieżowej drużynie siatkówki a nabywanie doświadczeń zawodowych

Bierzcie udział w kołach zainteresowań, to procentuje w życiu osobistym - przekonywała
dr Katarzyna Syska.
 
Podczas półtoragodzinnej rozmowy przez skype Kasia opowiedziała nam o pozaszkolnych zajęciach, w których uczestniczyła w liceum. Na swoim przykładzie pokazała, jak działania w różnych grupach rówieśniczych wpłynęły na jej pewność siebie i jak dzięki nim rozwinęła swoje umiejętności komunikacyjne.
 
Jako pracowniczka naukowa i wykładowczyni w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego dr Syska na co dzień ma kontakt ze studentami. W trakcie spotkania wspominała czas swoich studiów i zwracała uwagę, jak do tej pory procentują zawodowo znajomości czy przyjaźnie z czasów nauki na uczelni.
 
Jeśli mam podsumować spotkanie z panią Katarzyną, powiedziałabym: kobieta, która goni swoje marzenia. Będąc w naszym wieku, nie wiedziała, czym chce się zajmować. A teraz, po trzydziestce, jest spełniona zawodowo i rodzinnie - mówi Paulina Chądzyńska, uczestniczka innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie”.
 
Oglądając telewizję, słuchając radia, często słyszymy, że pieniądze można po prostu wygrać.
To jest nieporozumienie. Pieniądze trzeba zarobić. Same piszemy sobie własną historię i pani dr Syska nam to udowodniła. Jeżeli chcemy w życiu do  czegoś dojść, powinnyśmy stawiać sobie wyzwania, mieć pasję i niczego się nie bać - dodaje Anna Zając, uczennica klasy II. - Warto rozwijać się w kierunkach, które nas ciekawią, które dają nam satysfakcję.
 
Usłyszałyśmy piękną historię o pozytywnych wydarzeniach zawodowych oraz kilka historii o trudnościach w pracy pani Katarzyny. Poza tym, że rozwija swoją karierę naukową, dr Syska jest również tłumaczką w parze języków polski - rosyjski. Duże wrażenie zrobiła na nas historia jej pracy w Moskwie jako tłumaczki po katastrofie lotniczej w Smoleńsku czy zamachu terrorystycznym
w Biesłanie - dodają uczennice IV LO.      
 
 
 Autorki: Paulina Chądzyńska, Anna Zając, Martyna Kwiatkowska
Autorka zdjęć: Martyna Kwiatkowska
 
 
Projekt innowacyjny „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” realizowany jest w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej", http://www.transferhub.pl