Zielona Oaza Dwójki

Zielona Oaza Dwójki

 

Katalog roślin


Ogródek dydaktyczny „Zielona Oaza Dwójki” przy Gimnazjum nr 2 im. Adama Mickiewicza w Piotrkowie Trybunalskim

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w maju 2013 roku rozstrzygnął konkurs o dotację na zadania z dziedziny Edukacja Ekologiczna – „Utworzenie ogródków dydaktycznych przy szkołach i przedszkolach”, w którym nasze gimnazjum otrzymało dotację.
Wartość całkowita zadania wynosiła: 44.088,00 zł, dotacja w wysokości: 39.908,00 zł, udział własny:4.180,00 zł.

W ramach projektu wykonano Ogródek dydaktyczny „Zielona Oaza Dwójki”
przy Gimnazjum nr 2 w Piotrkowie Trybunalskim wraz z „zieloną pracownią” oraz przeprowadzono działania z zakresu edukacji ekologicznej.
Program był realizowany od 30.03.2013 r. do 30.06 2014 r. przy współpracy młodzieży, nauczycieli i rodziców uczniów Gimnazjum nr 2 w Piotrkowie Tryb. Działania szkoły wspierane były również przez Władze Samorządowe Miasta Piotrków Trybunalski, Zarząd Rodzinnych Ogródków Działkowych im. T. Kościuszki oraz lokalne społeczeństwo.
Celem ogólnym projektu było kształtowanie postawy proekologicznej poprzez dokonywanie zmian w aktywności poznawczej, emocjonalnej i praktycznej ucznia. Projekt opierał się na przekazywaniu wiadomości na temat człowieka i przyrody, na prowadzeniu bezpośrednich obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz na konkretnym działaniu w ogrodzie dydaktycznym.
Realizując program edukacji ekologicznej podjęto szereg działań, takich jak: lekcje dydaktyczne, ekologiczne, terenowe, biblioteczne. Tematyka ekologiczna podejmowana
i realizowana była na godzinach wychowawczych, zajęciach pozalekcyjnych, zajęciach teatralnych, akcji „Sprzątania Świata”, powitania wiosny, konkursach, warsztatach, tworzeniu gazetek ściennych, tworzeniu tablic dydaktycznych, tworzeniu katalogu roślin w formie drukowanej i elektronicznej.
Powstały przy szkole ogród stał się wspaniałym narzędziem do prowadzenia edukacji ekologicznej, poprzez funkcjonowanie „zielonej pracowni”. W „zielonej pracowni” stworzyliśmy uczniom warunki do zdobywania wiedzy przez praktyczne działanie, a zajęcia terenowe umożliwiły bezpośredni kontakt z przyrodą. Uczniowie nauczyli się rozpoznawania bylin, ziół, krzewów i drzew oraz ptaków i owadów. Taka wiedza zdobywana nie tylko z podręcznika, ale poparta doświadczeniem i praktyką, staje się bardziej zrozumiała i lepiej zapamiętana.
Ogród służył nie tylko pogłębianiu wiedzy, ale pobudzał młodzież do aktywność i twórczego myślenia. Innym zadaniem projektu było pobudzanie aktywności uczniów i społeczności lokalnej do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju własnego miasta przez dbanie o otoczenie i docenianie terenów zielonych. Ogród stał się miejscem w którym młodzież chętnie przebywa w czasie zajęć, przerw i po lekcjach. Do ogrodu zaczęli zaglądać okoliczni mieszkańcy, którzy podziwiają powstałą „oazę zieleni” i odpoczywają na ławeczkach w cieniu starych drzew. W ten sposób ogród stał się atrakcyjnym miejscem rekreacyjno- wypoczynkowym.

W ramach programu przeprowadzono :

1. W marcu 2013 roku wśród uczniów poszczególnych klas Gimnazjum nr 2 przeprowadzono sondaż dotyczący nazwy planowanego ogrodu dydaktycznego.

2. Po ślubowaniu klas pierwszych w październiku 2013 r. zostały wsadzone przy boisku szkolnym trzy drzewa – świerk, brzoza i wierzba na pamiątkę rozpoczęci nauki w gimnazjum.

3. W czasie roku szkolnego 2013/2014 przeprowadzono lekcje dydaktyczne, ekologiczne i terenowe na terenie ogrodu wykorzystując istniejące tam elementy wyposażenia ogrodu i różne pomoce dydaktyczne. Lekcje odbywały się z następujących przedmiotów:
• języka polskiego w kl. III a – temat: Kiedy ptaki milkną… „Pamiętajcie o ogrodach” J. Kofty;
• matematyki kl. I a – temat: Liczby ukryte w ogrodzie – powtórzenie wiadomości o ułamkach zwykłych i dziesiętnych;
• geografii kl. I – temat: Działanie kompasu;
kl. I – temat: Szkic terenowy;
• biologii kl. I – temat: Pospolite gatunki drzew liściastych;
kl. III – temat: Rozpoznawanie roślin nagonasiennych;
• chemii kl. II – temat: pH – co to oznacza?
kl. II – temat: Czy powietrze, którym oddychamy jest czyste?
• Języka angielskiego kl. III – temat: Don´t throw it awaj!( Nie wyrzucaj tego!);
kl. III, II, I – temat: Recykling. Zasady segregowania odpadów.

4. Na przełomie roku szkolnego 2012/ 2013 i 2013/2014 został ogłoszony konkurs „CAŁA SZKOŁA W KWIATACH”, którego celem było pozyskanie jak największej liczby sadzonek kwiatów, bylin, kłączy, bulw do wsadzenia na rabatę kwiatową. Konkurs miał również na celu aktywizowanie uczniów i ich rodziców do osobistej odpowiedzialności za wygląd terenu wokół szkoły. W trakcie trwania konkursu uczniowie przynosili sadzonki roślin z informacjami o ich nazwach, a uczniowie z KOŁA MIŁOŚNIKÓW PRZYRODY tworzyli rabatę kwiatową, którą podziwiać mogliśmy dopiero na wiosnę kiedy wsadzone rośliny zaczęły „odbijać” po zimie. Rabatę w całej krasie będzie można podziwiać dopiero późnym latem, ponieważ wiele z zasadzonych roślin kwitnie w sierpniu.

5. Jak co roku 21.09.2013 r. na terenie wokół szkoły i na osiedlu „Wyzwolenie” odbyła się Akcja Sprzątania Świata 2013 „Odkrywamy czystą Polskę” podczas, której nasi uczniowie aktywnie włączyli się do zbierania śmieci i prac porządkowych na terenie ogrodu i wokół szkoły.

6. We wrześniu 2013 roku na terenie Gimnazjum nr 2 odbyły się zajęcia warsztatowe dla nauczycieli naszego miasta zainteresowanych tworzeniem przyszkolnych ogródków dydaktycznych na temat „Dlaczego warto mieć ogród przy szkole?”. W czasie zajęć zwiedzano powstały ogród, rozmawiano na temat składania wniosków o dotację w Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi i wymieniano się praktycznymi radami i wskazówkami dotyczącymi tworzenia ogrodów.

7. Dwukrotnie w bieżącym roku szkolny, jesienią i wiosną odbyły się na terenie ogrodu dydaktycznego zajęcia logopedyczne usprawniające narząd mowy i oddechu: „Wąchamy, dmuchamy i naśladujemy w naszym kwiatowym ogrodzie”. W czasie ćwiczeń usprawniano nawyk oddychania przez nos, natężenie i wysokość głosu przy różnicowaniu faz oddechowych.

8. Na początku roku szkolnego 2013/2014 przeprowadzony został konkurs fotograficzny „Zielona Oaza Dwójki w obiektywie”. Konkurs miał na celu motywowanie do pracy twórczej oraz rozwijanie i pogłębianie zainteresowań uczniów fotografią. Celem konkursu było również integrowanie się młodzieży dwóch szkól istniejących w tym samym budynku, ale prace do konkursu złożyli tylko uczniowie naszego gimnazjum, uczniowie IV LO nie byli nim zainteresowani. Konkurs zakończył się wyłonieniem trzech zwycięzców, którzy otrzymali dyplomy i maskotki, na które środki pozyskano od sponsorów. Organizatorami konkursu było KOŁO MIŁOŚNIKÓW PRZYRODY i Szkolne Koło LOP.

9. W ramach Dni Otwartych, które odbyły się odbyły się 6.03. 2013 r. zapoznawano uczniów klas szóstych Szkoły Podstawowej nr 5, Szkoły Podstawowej nr 11, Szkoły Podstawowej nr 16 i Szkoły Podstawowej nr 10 z budynkiem szkoły, boiskami i ogrodem dydaktycznym. Największe zainteresowanie wzbudziły boisko „Orlika” i „Zielona Oaza Dwojki”.

10. Na Pierwszy Dzień Wiosny uczniowie koła technicznego z opiekunem p. Zofia Cieślak wykonali na zajęciach pozalekcyjnych 19.03.2014 r. kukłę Marzanny, wykorzystując gałęzie z podcinanych drzew i krzewów oraz suche trawy, które przetrwały zimę. Marzanna ubrana była w odzież z naturalnych włókien. W czasie spaceru na pobliskie Wierzeje, uczniowie ostatecznie pożegnali się z zimą.
11. W maju 2014 r. na godzinach wychowawczych dla wszystkich klas gimnazjalnych zrealizowano temat: „Zdrowy styl odżywiania. Czy wiesz co jesz?” . Zaplanowane zajęcia miały na celu podniesienie świadomości młodzieży na temat naszego odżywiania. W ramach tych zajęć każda z klas przygotowała sałatkę oraz jej przepis. Następnie odbył się konkurs na najzdrowszą sałatkę.

12. Biblioteka szkolna w ramach pracy z młodzieżą na lekcjach bibliotecznych wykorzystywała ogród w programie z elementami biblioterapii „Kto czyta żyje podwójnie”. Dodatkowo w ramach zajęć bibliotecznych pani Aldona Szafrańska i Ewa Woźniak nadzorowały projekt edukacyjny „Czy można opowiedzieć o życiu człowieka jego twórczością”. Uczniowie w swoich pracach odnieśli się do życia i twórczości patrona szkoły Adama Mickiewicza. W ramach projektu zostało przygotowane przedstawienie „Pani Twardowska”, które zostało wystawione w „zielonej klasie” w ogrodzie.

13. Wiosną na zajęciach pozalekcyjnych koła „Nastolatki gotują” uczniowie zapoznawali się z popularnymi roślinami zielnymi i uczyli się je rozpoznawać na zielniku w naszym ogrodzie dydaktycznym. Poznawali zalety ziół świeżych i rozmawiali o suszeniu ich w kuchni. Bardzo zainteresowali się rolą ziół w zapobieganiu dolegliwościom trawiennym i przekonali panią kucharkę do stosowania lubczyku w gotowanych zupach oraz innych ziół przyprawowych w sałatkach.

14. Wiosną 2014 r. ogłoszony został międzyszkolny konkurs plastyczny „Piękno piotrkowskich ogrodów”. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań uczniów sztuką i walorami estetycznymi naszego miasta. Na konkurs prace nadesłali uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkól ponadgimnazjalnych. Komisja wyłoniła zwycięzców trzech pierwszych miejsc i przyznała jedno wyróżnienie. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy, a zwycięzca i autor wyróżnionej pracy otrzymali nagrody rzeczowe w postaci materiałów plastycznych i piśmiennych ufundowanych przez sponsorów. Prace konkursowe ze względu na zmienność pogody nie zostały prezentowane w ogrodzie, tylko w budynku szkoły.

15. W maju 2014 roku został ogłoszony konkurs literacki „Kolorowy ogród – tajemnica starej bramy”, który miał na celu podniesienie świadomości wiedzy ekologicznej i przyrodniczej. rozwijanie szacunku dla przyrody oraz uświadomienie młodzieży w wieku gimnazjalnym o konieczności troski o środowisko. W związku z małą ilością nadesłanych do 13.06.2014 r. prac konkursowych, organizatorzy konkursu podjęli decyzję o przyniesieniu konkursu na I semestr nowego roku szkolnego 2014/2015. Wobec powyższego konkurs pozostaje otwarty, a na prace czekamy do końca września 2014 roku.

16. Natomiast koło teatralne MASKA działające przy naszej szkole, zaprosilo zainteresowanych poezją uczniów szkól podstawowych na zajęcia teatralne „O przyjaźni wg Adama Mickiewicza”, które odbyly się w 3.06. 2014 roku. Celem zajęć było ksztaltowanie umiejętności odbioru poezji i uwrażliwienie dzieci na wrtość przyjaźni. Warsztaty mialy również na celu zachęcnie uczniów do ekspresji twórczej, zapoznanie ze sposobami wypełniania przestrzeni scenicznej i poznawaniem różnych technik teatralnych np. pantomimy, animacji kukłami. Uatrakcyjnieniem zajęć było wychodzenie z elementami edukacyjnymi poza mury szkoły do ogródka dydaktycznego.

17. Uczniowie Szkolnego Koła LOP pod opieką p. Anetty Wnuk brali czynny udział w realizowaniu projektu ekologicznego. Członkowie koła interesują się życiem i biologią ptaków, dlatego przygotowali na terenie szkolnego ogródka dydaktycznego akcję wieszania budek lęgowych, poidełek oraz karmników dla ptaków. Współpracując z kołem technicznym przygotowali z zakupionego zestawu deseczek budki lęgowe i karmniki.
W październiku przygotowano budki do montażu, a następnie 3 budki i 2 karmniki zamontowano na terenie szkolnego ogródka. Poza tym zostały zamontowane na budynku szkoły 3 budki lęgowe dla ptaków większych.
Przez okres zimowy uczniowie każdego dnia dokarmiali ptaki. W czasie ferii i dni wolnych robili to wyznaczeni uczniowie. Dodatkowym działaniem uczestników koła była obserwacja ptaków odwiedzających szkolny ogródek. Uczniowie obserwowali ptaki i ich zachowania oraz wykonali prezentacje multimedialną powstałą w oparciu o zrobione przez siebie zdjęcia. Wykonali również gazetkę ścienną prezentującą ptaki i sposoby ich dokarmiania.
W ramach współpracy z KOŁEM MIŁOŚNIKÓW PRZYRODY, członkowie LOP porządkowali ogródek szkolny z liści przed zimą oraz pomagali w tworzeniu tablicy dydaktycznej „Ptaki Piotrkowa Trybunalskiego” znajdującej się w ogrodzie dydaktycznym.

18. Głównym celem KOŁA MIŁOŚNIKÓW PRZYRODY jest kształtowanie odpowiedzialności za otaczające nas środowisko, uwrażliwienie na piękno przyrody oraz uzmysłowienie młodzieży, jak może się przyczynić do zmniejszenia dewastacji środowiska. Przez cały czas trwania projektu ekologicznego młodzież skupiona w kole brała czynny udział w pracach związanych z ogrodem, takich jak: sadzenie niektórych roślin i kwiatów jednorocznych, wyrywanie chwastów, pielenie rabaty kwiatowej, podlewanie, usuwanie i grabienie liści, podcinanie roślin. Dosadzanie roślin i krzewów możliwe było dzięki przychylności rodziców i działkowców, którzy chętnie przekazywali szkole zasoby ze swoich ogródków i działek. Młodzież w ten sposób uczyła się jak można samodzielnie powiększać zasoby ogrodu i jaką satysfakcję daje dzielenie się efektem swojej pracy. Praca w ogrodzie często sprawiała uczniom radość i była powodem do współpracy w grupie.
Dwukrotnie zostały zorganizowane w ramach koła przez p. Annę Telążkę warsztaty dla uczniów, jesienią – „Jak zakładać rabatę?”, a wiosną – „Prace wiosenne w ogrodzie”. Za każdym razem, po warsztatach, uczniowie mieli możliwość praktycznego wykorzystanie zdobytej wiedzy. Jesienią powstały tablice dydaktyczne opracowane przez uczniów „Ptaki Piotrkowa Trybunalskiego” i „Drzewa w ogrodzie”, które są wspaniałą pomocą dydaktyczną w rozpowszechnianiu wiedzy przyrodniczej. Obecnie trwają prace nad stworzeniem dwóch nowych tablic „Zioła w ogrodzie” i „Owady w ogrodzie”.
W zimowych miesiącach, współpracując z kołem informatycznym i jego opiekunem p. M. Janczykiem, uczniowie tworzyli katalog roślin, który umieszczony jest na stronie internetowej szkoły www.gimnazjum2pt.pl i który posiada też wersję papierową.
Uczniowie na bieżąco informowali o swoich poczynaniach na gazetce ściennej i tablicy informacyjnej.
Pod koniec zimy zaczęto wykonywać tabliczki do oznaczanie roślin, które następnie były umieszczane wspólnie z uczniami przy określonych roślinach. Na każdej tabliczce znajduje się nazwa polska, łacińska i rodzina z której roślina pochodzi.
W trakcie roku szkolnego realizowany był również projekt dydaktyczny pod kierunkiem
p. Zofii Cieślak „Wysiew, sadzenie i wegetacja kwiatów ogrodowych”. Uczniowie w trakcie projektu sadzili kwiaty jednoroczne i dwuletnie, cebulowe na rabacie przed szkołą oraz zdobywali wiedzę o nich , następnie prezentowali swoją pracę w czasie Dnia Projektu, który odbył się 10.06.2014 r.
W maju 2014 r. ustawiono w ogrodzie trzy domki dla owadów i pszczół, które wykonane były wcześniej przez uczniów przy użyciu deseczek i trzciny,.
Wszystkie wyrwane chwasty, liście i inne naturalne odpadki zostały poddane kompostowaniu w dwóch zakupionych kompostownikach. Kompostowniki zakupione były dzięki dotacji pozyskanej z projektu. Uczniowie nauczyli się montażu kompostowników i nabyli niezbędną wiedzę dotyczącą kompostowania.

Na tym działania bieżące dotyczące realizacji projektu w roku szkolnym 2013/2014 zostały zakończone. Uważam, że zamierzone efekty i zaplanowane działania zrealizowano. Dzięki temu programowi wzrosła świadomość ekologiczna młodzieży i odpowiedzialność za wygląd naszej szkoły i okolicy.

KOORDYNATOR PROJEKTU:
pani Anna Telążka- nauczyciel chemii