IV Liceum Ogólnokształcące w Piotrkowie Tryb.
im. Generała Stefana Roweckiego - Grota

Infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli ☎️📱
„Jesienią góry są najszczersze” - tak mówił poeta. Między innymi dlatego co roku na powitanie jesieni wybieramy się na wspólne przemierzanie górskich szlaków z naszą młodzieżą.
Tym razem, nim dotarliśmy na Podhale, odbyliśmy trudną, lecz cenną i skłaniającą do refleksji lekcję historii podczas zwiedzania byłego obozu śmierci Auschwitz-Birkenau – lekcję, której żadne z nas nie powinno zapomnieć.
Dzień drugi rozpoczęliśmy wcześnie rano w stolicy polskich Tatr, Zakopanem. Przed nami kilkugodzinna wyprawa w góry. Niestety, za oknami ani śladu polskiej, złotej jesieni, lecz szary, mokry, pochmurny poranek nie zgasił naszego entuzjazmu i w towarzystwie przewodnika raźno wyruszyliśmy z Kuźnic w kierunku Hali Gąsienicowej. Niezbyt sprzyjająca aura z każdym kolejnym naszym krokiem stopniowo się poprawiała i już wkrótce mogliśmy podziwiać niepowtarzalną panoramę Tatr i okolic w całej okazałości. Trud i wysiłek fizyczny zdecydowanie się opłaciły, bo w nagrodę mogliśmy nacieszyć oczy krajobrazem niemal jak z bajki. Tatry pokazały nam swoje chyba najpiękniejsze oblicze. Przyprószone śniegiem tatrzańskie szczyty i urzekające zielenią doliny tworzyły malownicze kontrasty, które na wszystkich zrobiły wrażenie. Dla takich chwil warto się trochę pomęczyć, prawda? 😉 Wieczorny relaks i zabawa w basenach termalnych pomogły nam zregenerować siły i przygotować się na kolejny i ostatni dzień zwiedzania.
A na koniec zaplanowaliśmy przeniesienie się głęboko pod ziemię, a konkretnie do prawdziwego labiryntu korytarzy w najstarszej kopalni soli w Polsce, położonej w Bochni. Przemierzając podziemną trasę, pieszo, pociągiem oraz łodziami, poznawaliśmy historię wydobycia soli, dawne narzędzia i metody służące do wydobycia cennego surowca, dzięki czemu mogliśmy sobie wyobrazić trudy górniczego fachu. I tylko na zorganizowanie meczu na podziemnym boisku zabrakło nam już czasu, choć kilka strzałów na bramkę udało się niektórym oddać. Powrót górniczą windą na powierzchnię oznaczał, że zrealizowaliśmy ostatni punkt naszego programu i pora wracać do domu.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom wycieczki i mamy nadzieję, że będziecie ją miło wspominać, w czym pomogą Wam również zamieszczone tutaj zdjęcia.
Opiekunowie: A. Hejniak, B. Sobczyk i T. Wychowałek.
Dnia 3 października 2019 roku, uczniowie klas IIa i IIIa o profilu wojskowym uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych na terenie Aresztu Śledczego w Piotrkowie Trybunalskim oraz Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Kulach Oddział Zamiejscowy w Sulejowie. W trakcie zajęć uczniowie poznali specyfikę oraz kryteria naboru do pracy w Służbie Więziennej oraz wysłuchali wykładu na temat historii więziennictwa na terenie ziemi piotrkowskiej. Ponadto uczniowie poznali infrastrukturę piotrkowskiego aresztu, broń, wyposażenie i środki ochrony osobistej, którymi w codziennej służbie posługują się funkcjonariusze Służby Więziennej. Ciekawym punktem programu był pokaz technik interwencyjnych i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez Grupę Interwencyjną Służby Więziennej z Łodzi.
Źródło zdjęć: Areszt Śledczy w Piotrkowie Trybunalskim
01-10-2019

Sztuka przetrwania

Przeżyć na terenie przeciwnika lub w niewoli tak długo, aż ktoś nas odzyska, to główne cele szkolenia "SERE" (survival, evasion, resistance, escape), w którym uczestniczyli uczniowie klas wojskowych IV Liceum Ogólnokształcącego w Piotrkowie Trybunalskim. Zajęcia prowadzone przez doświadczonego instruktora 25 batalionu dowodzenia, poświęcone był szkoleniu w zakresie umiejętności przetrwania w ekstremalnych warunkach na terenie przeciwnika. Kadeci klasy drugiej i trzeciej, zostali zapoznali ze sposobami wykonania szałasów, legowisk, z wykorzystaniem do tego wszystko, co można znaleźć w lesie. Innym ciekawym elementem szkolenia było rozpalania ogniska i uzdatnianie wody do picia. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się sposoby pozyskiwania żywności, często nie tylko tej najłatwiejszej do zdobycie tzw. „zielonej”, ale również łapanie ryb i związane z tym wykonywanie pułapek z wszystkiego, co znajdziemy wokół siebie. Co jest jadalne, a co trujące to podstawowe elementy wiedzy z zakresu przetrwania. A wszystko to po to, by zakresie przetrwania wiedzieć, jak się schronić, określić pozycję, zdobyć wodę zdatną do picia czy pożywienie. Ważna jest również świadomość, jak reaguje organizm na czynniki zewnętrzne, kiedy jest się odizolowanym, zarówno fizycznie jak i psychicznie oraz jak korzystać z dostępnego sprzętu, aby zwiększyć szansę przetrwania.
Dziś poznaliśmy nazwiska osób wybranych przez Was, uczniów IV LO, do reprezentowania społeczności uczniowskiej w samorządzie szkolnym. Najwięcej głosów zebrał uczeń klasy IIC, Szymon Lipiński, który od dziś ma zaszczyt pełnić funkcję przewodniczącego szkoły, a jego zastępcą i prawą ręką została Natalia Krawczyk z klasy IIB. Mamy nadzieję, że taka damsko-męska współpraca przyniesie oczekiwane efekty. Zarówno Szymkowi, jak i Natalii gratulujemy wyróżnienia oraz życzymy powodzenia i wytrwałości 🙂
29-09-2019

Uczniowie i RODO

Uczniowie naszego liceum uczestniczyli w szkoleniu młodzieży dotyczącego RODO. Dowiedzieli się jak mogą skutecznie chronić swoje dane osobowe zarówno w realnym, jak i w cyfrowym świecie.
Z gustami literackimi jest po trosze jak z miłością: zdumiewa nas, co też to inni wybierają. Te słowa francuskiego pisarza - Andre Maurois – są doskonałym komentarzem do akcji czytelniczej, która w czwartek rozpoczęła się w naszym liceum. W przestrzeni zaaranżowanej przez sieć IKEA nazywanej strefą relaksu i czytelnictwa rozpoczął się projekt o nazwie BOOKCROSSING W SZKOLE. Jego organizatorem jest Miejska Biblioteka Publiczna w Piotrkowie Trybunalskim. Ta instytucja ofiarowała półkę z książkami, które podejmują tematy bliskie współczesnym młodym ludziom. Idea projektu zakłada, że dzieła literackie będą w nieustannym obiegu. Koordynatorem akcji jest p. Agnieszka Olczyk. Drodzy Uczniowie! Każda znajdująca się tu książka, każdy tom, posiadają własną duszę. I to zarówno duszę tego, kto daną książkę napisał, jak i dusze tych, którzy tę książkę przeczytali i tak mocno ją przeżyli, że zawładnęła ich wyobraźnią. (Carlos Ruiz Zafón „Cień wiatru”). Zatem do dzieła. Czytajcie, dyskutujcie, polecajcie te, które są Waszym zdaniem najciekawsze. Niech nieustannie krążą, by nie osiadł na nich kurz.
Nauka w formie zabawy to z pewnością coś, co uczniowie lubią najbardziej. 26 września, kiedy obchodzimy Europejski Dzień Języków Obcych, był ku temu doskonałą okazją. Nauczyciele języków obcych zadbali o to, aby lekcje w tym dniu wyglądały nieco inaczej niż zwykle. Interaktywny quiz językowy z wykorzystaniem aplikacji KAHOOT, konkursy wiedzy o krajach europejskich, quizy z wykorzystaniem kodów QR, wspólne śpiewanie znanego utworu "Panie Janie" w różnych językach - to tylko niektóre z aktywności, jakie czekały na uczniów. Jedną z ciekawszych propozycji przygotowała pani Joanna Pająk. Tego dnia jej uczniowie przekraczający próg klasy, nie spodziewali się, że właśnie wkraczają do pokoju zagadek, w którym czeka na nich wyzwanie, a jedynym sposobem wydostania się z sali jest odnalezienie kluczyka do szkatułki, w której znajduje się klucz do pracowni. Zadaniem uczniów było rozwiązanie szeregu zagadek w języku angielskim, a każde zadanie prowadziło ich do kolejnej wskazówki ukrytej w klasie. Kreatywność, spostrzegawczość i umiejętności językowe pozwoliły uczestnikom gry wydostać się z pracowni. Brawo! Pozytywna atmosfera oraz elementy zabawy, rywalizacji i współpracy między uczniami sprzyjały dużemu zaangażowaniu młodzieży, a mierząc się z kolejnymi zadaniami uczniowie praktycznie zapominali, że się uczą. "Europejsko" było również podczas przerw, bo przez cały dzień ze szkolnego radiowęzła rozbrzmiewały muzyczne hity w różnych językach Starego Kontynentu i niejedna osoba z pewnością zanuciła tego dnia "Voyage voyage" czy "Felicita" ;) Uczmy się języków, bo warto!
Uczniowie wraz z trenerami klas sportowych 24 września wzięli udział w szkoleniu dla trenerów Mobilnej Akademii Młodych Orłów o tematyce „Percepcja”. Dzięki temu mogą pogłębić swoją wiedzę co sprawi, że lepiej zrozumieją grę na boisku oraz nabiorą doświadczenia niezbędnego do bycia w przyszłości trenerem czy nauczycielem.
IV Liceum Ogólnokształcące to szkoła, która szczególnie dba o swoich uczniów i stara się iść z duchem czasu, dlatego podjęło współpracę z siecią IKEA. Dzięki usilnym staraniom i owocnym rozmowom prowadzonym przez pedagoga – Bogusława Cłapę – IKEA ufundowała: półki na książki, stoliki, krzesła, ławki oraz kwiaty. Oprócz tego pracownicy tej sieci zaaranżowali przestrzeń tak, aby uczniowie czuli się w niej komfortowo. Serdecznie dziękujemy sponsorom tego przedsięwzięcia.

Kontakt

ul. Broniewskiego 5
97-300 Piotrków Trybunalski
tel./fax 44 6486550
e-mail: liceum4@liceum4.piotrkow.pl

Piątek 16 sierpnia 2024

Ambroży, Emil, Roch, Domarad, Eleuteria, Stefan, Piotra, Saba, Arsacjusz

Na skróty