14-09-2018
Narodowe Czytanie 2018
Dnia 8 września 2018 roku młodzież naszej szkoły (klasa I b) wraz z opiekunem - Agatą Rogalską, uczestniczyła w akcji Narodowe Czytanie, która odbyła się na Placu Zamkowym. Tegoroczna odsłona Narodowego Czytania odbyła się w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, stąd wyjątkowa formuła akcji, podczas której czytane były aż dwie lektury. W tym roku wybór padł na książkę Stefana Żeromskiego Przedwiośnie oraz 44 teksty Antologii Niepodległości.
05-09-2018
Upamiętnienie rocznicy
W związku z 79 rocznicą wybuchu II wojny światowej, pamiętaliśmy o bohaterach walk o naszą ojczyznę. Złożono kwiaty na Grobie Nieznanego Żołnierza oraz grobie generała Ludwika Czyżewskiego.
Uczniowie naszego liceum mają zaszczyt opiekować się grobem generała Ludwika Czyżewskiego, którego mogiła znajduje się na piotrkowskim Starym Cmentarzu. Generał Czyżewski był człowiekiem, który swoje życie poświęcił walce o niepodległą Polskę. W sierpniu tego roku, jak i w poprzednim, zadbaliśmy o to, aby miejsce jego pochówku wyglądało godnie.
Uczniowie naszego liceum mają zaszczyt opiekować się grobem generała Ludwika Czyżewskiego, którego mogiła znajduje się na piotrkowskim Starym Cmentarzu. Generał Czyżewski był człowiekiem, który swoje życie poświęcił walce o niepodległą Polskę. W sierpniu tego roku, jak i w poprzednim, zadbaliśmy o to, aby miejsce jego pochówku wyglądało godnie.
04-09-2018
UWAGA! KIERMASZ!
Samorząd Uczniowski zaprasza do udziału w kiermaszu używanych podręczników szkolnych. Książki będzie można kupić lub sprzedać na naszym stoisku na parterze
w dniach 5- 7 września 2018 roku (środa-piątek) podczas długich przerw (11:30-11:45). Prosimy o właściwe przygotowanie książek do sprzedaży (wymazanie uzupełnionych ćwiczeń oraz podanie ceny i nazwiska osoby sprzedającej). Zapraszamy wszystkich zainteresowanych kupnem lub sprzedażą podręczników, w tym również naszych absolwentów.
w dniach 5- 7 września 2018 roku (środa-piątek) podczas długich przerw (11:30-11:45). Prosimy o właściwe przygotowanie książek do sprzedaży (wymazanie uzupełnionych ćwiczeń oraz podanie ceny i nazwiska osoby sprzedającej). Zapraszamy wszystkich zainteresowanych kupnem lub sprzedażą podręczników, w tym również naszych absolwentów.
04-09-2018
Do nauki… gotowi… START!
Dnia 3 września 2018 roku społeczność szkolna IV LO uroczyście powitała nowy rok szkolny 2018/2019. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
29-08-2018
ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego w IV LO w Piotrkowie Trybunalskim odbędzie się 3 września 2018 r. o godzinie 9.00 na sali gimnastycznej.
Jak z szarej myszki stać się pewną siebie, otwartą na świat, mobilną licealistką? Nic prostszego - trzeba wziąć udział w innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie”.
Przez ponad dziesięć lat byłam związana z czołowymi polskimi organizacjami pozarządowymi. Koordynowałam międzynarodowe projekty realizowane z partnerami z krajów byłego ZSRR. Wspierałam w rozwoju, między innymi, mikroprzedsiębiorstwa kobiece 5000 kilometrów stąd, czyli w dalekim Tadżykistanie. Kiedy parę miesięcy temu przeprowadziłam się do wsi Uszczyn, poczułam, że chcę zrobić coś na rzecz społeczności lokalnej. Moja mama, Bożena, często opowiadała mi o swoich uczennicach. Pewnego dnia usiadłyśmy w kuchni, wzięłyśmy białą kartkę papieru i rozrysowałyśmy projekt wspierający nastolatki w poszerzaniu horyzontów zawodowych i nabieraniu pewności siebie - mówi Martyna Kwiatkowska, twórczyni innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie”.
Pomysł przeszedł dwuetapowy konkurs i otrzymał wsparcie w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej” - dodaje Bożena Kwiatkowska.
TransferHUB to przestrzeń, w której innowatorzy testują, rozwijają i szlifują swoje pomysły na działania społeczne. „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” jest jednym z 31 projektów, które w ostatnich dwóch latach są realizowane w ramach tego ogólnopolskiego Inkubatora Innowacji Społecznych.
Dziewczęta zaproszone do udziału w projekcie ze względu na miejsce zamieszkania - wsie i małe miasteczka, podlegają wykluczeniu: brak transportu lokalnego, ośrodków kulturalnych blisko domu. Transport do większego miasta kursuje w typowych godzinach pracy czy zajęć w szkole. Wieczorem nie mają możliwości powrotu do domu. Ograniczone perspektywy rozwoju są związane m.in.: z niemożnością wyjazdu poza wieś czy najbliższe miasteczko - zauważa dyrektor IV LO, Konrad Sikora - Ponadto, dziewczynom brakuje wzorców kobiet, które osiągnęły sukces. Jako grono pedagogiczne na co dzień widzimy efekty tych utrudnień. Zależy nam na rozwoju naszych uczniów zgodnie z najnowszymi trendami w edukacji. W związku z tym od razu zgodziliśmy się na realizację innowacji z udziałem uczennic IV LO.
Jednym z najważniejszych działań w projekcie była dwudniowa wizyta w Warszawie, którą nastolatki zorganizowały samodzielnie. W stolicy uczennice IV LO spotkały się z kobietami wykonującymi różne zawody, w tym te, które w Piotrkowie uważane są za typowo męskie.
Przez ponad dziesięć lat byłam związana z czołowymi polskimi organizacjami pozarządowymi. Koordynowałam międzynarodowe projekty realizowane z partnerami z krajów byłego ZSRR. Wspierałam w rozwoju, między innymi, mikroprzedsiębiorstwa kobiece 5000 kilometrów stąd, czyli w dalekim Tadżykistanie. Kiedy parę miesięcy temu przeprowadziłam się do wsi Uszczyn, poczułam, że chcę zrobić coś na rzecz społeczności lokalnej. Moja mama, Bożena, często opowiadała mi o swoich uczennicach. Pewnego dnia usiadłyśmy w kuchni, wzięłyśmy białą kartkę papieru i rozrysowałyśmy projekt wspierający nastolatki w poszerzaniu horyzontów zawodowych i nabieraniu pewności siebie - mówi Martyna Kwiatkowska, twórczyni innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie”.
Pomysł przeszedł dwuetapowy konkurs i otrzymał wsparcie w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej” - dodaje Bożena Kwiatkowska.
TransferHUB to przestrzeń, w której innowatorzy testują, rozwijają i szlifują swoje pomysły na działania społeczne. „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” jest jednym z 31 projektów, które w ostatnich dwóch latach są realizowane w ramach tego ogólnopolskiego Inkubatora Innowacji Społecznych.
Dziewczęta zaproszone do udziału w projekcie ze względu na miejsce zamieszkania - wsie i małe miasteczka, podlegają wykluczeniu: brak transportu lokalnego, ośrodków kulturalnych blisko domu. Transport do większego miasta kursuje w typowych godzinach pracy czy zajęć w szkole. Wieczorem nie mają możliwości powrotu do domu. Ograniczone perspektywy rozwoju są związane m.in.: z niemożnością wyjazdu poza wieś czy najbliższe miasteczko - zauważa dyrektor IV LO, Konrad Sikora - Ponadto, dziewczynom brakuje wzorców kobiet, które osiągnęły sukces. Jako grono pedagogiczne na co dzień widzimy efekty tych utrudnień. Zależy nam na rozwoju naszych uczniów zgodnie z najnowszymi trendami w edukacji. W związku z tym od razu zgodziliśmy się na realizację innowacji z udziałem uczennic IV LO.
Jednym z najważniejszych działań w projekcie była dwudniowa wizyta w Warszawie, którą nastolatki zorganizowały samodzielnie. W stolicy uczennice IV LO spotkały się z kobietami wykonującymi różne zawody, w tym te, które w Piotrkowie uważane są za typowo męskie.
26-07-2018
Zawodowe puzzle na Legii
Przed snem najlepszy… trening na Legii!
Pięć z bohaterek innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” wieczorem pierwszego dnia wizyty studyjnej w Warszawie wzięły udział w treningu wraz z adeptkami i adeptami Akademii Piłkarskiej Legii Warszawa.
Na boczne boisko Legii dziewczęta: Kinga Ciach, Klaudia Galińska, Katarzyna Czekalska, Weronika Łukasik i Natalia Chmielewska wybiegły w strojach IV LO, szkoły, w której na co dzień doskonalą swoje sportowe umiejętności.
Było to dla mnie niesamowite przeżycie. Możliwość trenowania z jednymi z najlepszych uświadomiło mi, ile siły, pasji i cierpliwości trzeba posiadać, aby osiągnąć sukces - wspomina Klaudia Galińska, jedna z uczestniczek innowacji. - Po szybkiej rozgrzewce dobierałyśmy się w pary z młodymi piłkarkami z Legii. Każda prezentowała swój ulubiony zwód, potem uczyłyśmy się jedna od drugiej.
Pięć z bohaterek innowacji „Zawodowe puzzle. Nastolatki decydują o sobie” wieczorem pierwszego dnia wizyty studyjnej w Warszawie wzięły udział w treningu wraz z adeptkami i adeptami Akademii Piłkarskiej Legii Warszawa.
Na boczne boisko Legii dziewczęta: Kinga Ciach, Klaudia Galińska, Katarzyna Czekalska, Weronika Łukasik i Natalia Chmielewska wybiegły w strojach IV LO, szkoły, w której na co dzień doskonalą swoje sportowe umiejętności.
Było to dla mnie niesamowite przeżycie. Możliwość trenowania z jednymi z najlepszych uświadomiło mi, ile siły, pasji i cierpliwości trzeba posiadać, aby osiągnąć sukces - wspomina Klaudia Galińska, jedna z uczestniczek innowacji. - Po szybkiej rozgrzewce dobierałyśmy się w pary z młodymi piłkarkami z Legii. Każda prezentowała swój ulubiony zwód, potem uczyłyśmy się jedna od drugiej.
26-07-2018
Zawodowe puzzle w Cisco
„Nie poddawajcie się i walczcie o swoje marzenia!” - to jedne z wielu motywujących słów, które usłyszałyśmy na spotkaniu w Cisco. Twarzami firmy stało się dla nas pięć świadomych siebie kobiet: Monika Mrzygłód-Urbaniak, Aleksandra Sosnowska, Łucja Barbaszewska, Anna Różańska i Ruba Shubeita.
Do siedziby Cisco przy Domaniewskiej w Warszawie zostałyśmy zaproszone przez panią Monikę. Nasza gospodyni przedstawiła historię firmy i dzielnie moderowała ponad trzygodzinną rozmowę. Dowiedziałyśmy się, że Cisko to amerykańska korporacja IT, której celem jest usprawnienie komunikacji. Produkuje m.in.: routery, sprzęty do rozprowadzania głosu, wifi, ekrany umożliwiające video-konferencje.
Pani Monika Mrzygłód-Urbaniak pracuje w dziale operacyjnym od 10 lat. Bardzo lubi swoją pracę, ceni ją między innymi za to, że może pracować w domu, ma czas dla dwójki swoich dzieci, nie opuszcza szkolnych imprez i może być z córkami zawsze, kiedy jej potrzebują. Dla nas była to szczególnie ważna informacja, nie miałyśmy świadomości, że pracując przy własnym biurku, można być efektywną i cenną członkinią międzynarodowego zespołu a zarazem spełnioną żoną i mamą.
Do rozmów z Anną Różańską i Rubą Shubeitą, pracującymi w krakowskim biurze firmy, użyto najnowocześniejszej technologii Cisco Webex Teams, czyli tzw. wideokonferencji w chmurze. Od razu mogłyśmy doświadczyć, że współczesne udogodnienia IT wpływają na jakość i szybkość porozumiewania się.
Dzięki udziałowi pani Ruby większość z nas po raz pierwszy w życiu mogła przekonać się, jak ogromne znaczenie ma znajomość języków obcych. Rozmowa prowadzona była po angielsku. Pani Monika wspierała trzy uczestniczki innowacji w tłumaczeniu pytań i odpowiedzi. Ania Zając, Kinga Idziak i Julia Lewińska przełamały się i były naszym wsparciem w porozumiewaniu się z panią Shubeitą.
Dowiedziałam się, że pochodzi z Jordanii. Ukończyła inżynierię komputerową, a informatyka interesowała ją już od 14 roku życia - rozmowę z panią Rubą podsumowuje Natalia Żuława, uczennica IV LO w Piotrkowie Trybunalskim. - Pracę w firmie Cisco rozpoczęła w swojej ojczyźnie, a 1,5 roku temu przeniosła się do Krakowa. Przeprowadzka pozwoliła jej na zwiększenie możliwości rozwoju - w biurze w Polsce sama mogła zadecydować, w którym dziale firmy chce pracować. Wybrała dział TAC-technical assistance centre. Jej zadaniem jest pomoc klientowi w przypadku ewentualnych usterek, gdy coś nie działa itp. Zaciekawiło mnie to, że w każdym kraju pracownicy firmy odpowiadają za inne zadania.
Do siedziby Cisco przy Domaniewskiej w Warszawie zostałyśmy zaproszone przez panią Monikę. Nasza gospodyni przedstawiła historię firmy i dzielnie moderowała ponad trzygodzinną rozmowę. Dowiedziałyśmy się, że Cisko to amerykańska korporacja IT, której celem jest usprawnienie komunikacji. Produkuje m.in.: routery, sprzęty do rozprowadzania głosu, wifi, ekrany umożliwiające video-konferencje.
Pani Monika Mrzygłód-Urbaniak pracuje w dziale operacyjnym od 10 lat. Bardzo lubi swoją pracę, ceni ją między innymi za to, że może pracować w domu, ma czas dla dwójki swoich dzieci, nie opuszcza szkolnych imprez i może być z córkami zawsze, kiedy jej potrzebują. Dla nas była to szczególnie ważna informacja, nie miałyśmy świadomości, że pracując przy własnym biurku, można być efektywną i cenną członkinią międzynarodowego zespołu a zarazem spełnioną żoną i mamą.
Do rozmów z Anną Różańską i Rubą Shubeitą, pracującymi w krakowskim biurze firmy, użyto najnowocześniejszej technologii Cisco Webex Teams, czyli tzw. wideokonferencji w chmurze. Od razu mogłyśmy doświadczyć, że współczesne udogodnienia IT wpływają na jakość i szybkość porozumiewania się.
Dzięki udziałowi pani Ruby większość z nas po raz pierwszy w życiu mogła przekonać się, jak ogromne znaczenie ma znajomość języków obcych. Rozmowa prowadzona była po angielsku. Pani Monika wspierała trzy uczestniczki innowacji w tłumaczeniu pytań i odpowiedzi. Ania Zając, Kinga Idziak i Julia Lewińska przełamały się i były naszym wsparciem w porozumiewaniu się z panią Shubeitą.
Dowiedziałam się, że pochodzi z Jordanii. Ukończyła inżynierię komputerową, a informatyka interesowała ją już od 14 roku życia - rozmowę z panią Rubą podsumowuje Natalia Żuława, uczennica IV LO w Piotrkowie Trybunalskim. - Pracę w firmie Cisco rozpoczęła w swojej ojczyźnie, a 1,5 roku temu przeniosła się do Krakowa. Przeprowadzka pozwoliła jej na zwiększenie możliwości rozwoju - w biurze w Polsce sama mogła zadecydować, w którym dziale firmy chce pracować. Wybrała dział TAC-technical assistance centre. Jej zadaniem jest pomoc klientowi w przypadku ewentualnych usterek, gdy coś nie działa itp. Zaciekawiło mnie to, że w każdym kraju pracownicy firmy odpowiadają za inne zadania.
12-07-2018
Wyniki matur w Piotrkowie
Znamy już wyniki matur. Szczególnie gratulujemy tym, którzy zdawali egzaminy maturalne na poziomie rozszerzonym z języka angielskiego (3. miejsce w Piotrkowie) i na poziomie rozszerzonym z języka polskiego (1. miejsce w Piotrkowie i 8. miejsce w województwie!).
Gratulujemy i życzymy dostania się na wymarzone studia.
Poniżej w załączniku publikujemy wyniki naszych uczniów na tle wyników uzyskanych w pozostałych piotrkowskich liceach.
Gratulujemy i życzymy dostania się na wymarzone studia.
Poniżej w załączniku publikujemy wyniki naszych uczniów na tle wyników uzyskanych w pozostałych piotrkowskich liceach.
04-07-2018
Zawodowe puzzle na UW
Zajęcia na uniwersytecie są dwa razy dłuższe od szkolnych lekcji!
Spotkanie z panią dr Joanną Kubicką odbyło się na terenie kampusu Uniwersytetu Warszawskiego. Pani Joanna pracuje na UW jako wykładowczyni przedmiotu animacja kultury. Na zajęciach łączy się refleksję o kulturze z twórczym działaniem i kształtowaniem aktywnych postaw. Student uczy się poprzez działanie, a wszystkie warsztaty prowadzone są przez znanych i doświadczonych praktyków kultury.
Dr Kubicka pokazała nam budynek, w którym pracuje i prowadzi zajęcia dla studentów. Oglądając sale wykładowe, odkryłyśmy, ku naszemu zdziwieniu, że zajęcia uniwersyteckie trwają 90 minut, a nie 45, jak w szkole. Zobaczyłyśmy także pokoik na poddaszu, w którym pani Joanna realizuje wiele projektów i inicjatyw dla amatorów kultury.
Podczas spaceru po kampusie zobaczyłyśmy budynek rektoratu UW, dawny gmach Biblioteki Uniwersyteckiej tzw. Stary BUW, budynek wydziału Prawa i Administracji.
Spotkanie z panią dr Joanną Kubicką odbyło się na terenie kampusu Uniwersytetu Warszawskiego. Pani Joanna pracuje na UW jako wykładowczyni przedmiotu animacja kultury. Na zajęciach łączy się refleksję o kulturze z twórczym działaniem i kształtowaniem aktywnych postaw. Student uczy się poprzez działanie, a wszystkie warsztaty prowadzone są przez znanych i doświadczonych praktyków kultury.
Dr Kubicka pokazała nam budynek, w którym pracuje i prowadzi zajęcia dla studentów. Oglądając sale wykładowe, odkryłyśmy, ku naszemu zdziwieniu, że zajęcia uniwersyteckie trwają 90 minut, a nie 45, jak w szkole. Zobaczyłyśmy także pokoik na poddaszu, w którym pani Joanna realizuje wiele projektów i inicjatyw dla amatorów kultury.
Podczas spaceru po kampusie zobaczyłyśmy budynek rektoratu UW, dawny gmach Biblioteki Uniwersyteckiej tzw. Stary BUW, budynek wydziału Prawa i Administracji.